A little bit about Acne


אני מביאה לכם כאן כתבה מעניינת על אקנה.
כבר הרבה זמן שאני רוצה לכתוב בנושא, ופשוט לא מוצאת את הזמן.
הכתבה הזו נותנת מענה לשאלות רבות בנושא החל מלמה זה קורה ועד דרכי טיפול אפשריות.
אני כבר מוסיפה משלי ואומרת שבמקרה של אקנה, גם אם הוא קל וגם אם הוא קשה - לכו קודם כל לאבחון אצל קוסמטיקאית מוסמכת. רצוי כזו שעברה הסכמה פרא-רפואית ויש לה ידע נרחב יותר בנושא.
אני אביא לכם בהמשך סדרת המלצות משלי, אבל גם ההמלצות שרשומות כאן, הם יעילות וחשובות.
יש היום הרבה מוצרים בשוק ובפארמים לטיפול באקנה, אבל אף אחד מהם הוא לא תחליף לאבחון מקצועי של קוסמטיקאית מומחית לאקנה ובמידת הצורך גם טיפול של רופא עור.
בנוסף, והחשוב מכל - עור שמן לא מעיד על מצב הלחות שלו. העור שלי יכול להיות שמן מאד (מפריש הרבה שומן) אך חסר לחות (הידרציה לא תקינה. חוסר במים) מצב זה אופייני מאד לעור השמן, מפני שיש נטייה כל הזמן לייבש את העור. זו טעות אדירה, בעיקר בהתחשב בעובדה שאקנה נובע מחדירה חיידקים לתוך העור. בתוך העור שלנו יש לנו חיידקים משלנו, 'חיידקים טובים' ובין היתר הם אלו שנלחמים בחיידקי האקנה. אם לא ניתן להם מים ואוכל, לא יהיה להם כח... 'הצבא צועד על קיבתו' - כך זה גם בתוך הגוף שלנו ובעור בפרט.
תתקלו בהמשך המאמר בסוגריים עם כיתוב סגול, אלו הן הערות שאני הוספתי :)
קריאה מהנה!!


הפנים האמיתיות של האקנה

אקנה היא מחלת עור נפוצה בקרב 80% מבני הנוער והצעירים. מדובר בדלקת של בלוטות החלב וזקיק השערה המלווה בקומודונים (ראשים שחורים ולבנים) אשר מופיעים על פני העור. בשפה העממית מכנים אותם חצ'קונים.  לא כולם סובלים מתופעה זו. אולם, כולם מכירים אותה, ואולי זה לא מנחם, אבל חצ'קונים משאירים בנו תחושה שזה טבעי כאשר זה קורה. 

גם הפנים הכי מתוקות, יראו בכי רע כאשר מקשטים אותן חצ'קונים ופצעים דלקתיים. אם זה המצב,  סביר כי הגעת לגיל שההורמונים יצאו מכלל שליטה, וזה רק עוד אחד מבין הסממנים, לגיל ההתבגרות.  בעיית האקנה, היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר.  כאשר 85% מכלל הסובלים ממנה, הם בני נוער. אכן  גיל נוראי להתמודד עם תופעה מביכה זו. ועוד בתקופה כל כך שברירית, דווקא כאשר הנוער מתחיל לשים לב לבני המין השני ורוצה להיראות במיטבו, זה מתפוצץ לו בפנים.  אדם מבוגר, יש להניח, יתמודד עם בעיה כזו באופן פחות פגיע.   העור הוא האיבר הכי חשוף, וזה בהחלט יכול להוות בסיס טוב לחוסר ביטחון ולמשקעים וצלקות (תרתי משמע) אשר יישארו לנצח. האקנה מאופיין בעור שמנוני מבריק, קומודונים (ראשים שחורים ולבנים) חטטים פצעונים מוגלתיים ציסטות וקשרירים. (תפיחות מודלקות)

האקנה היא תוצאה של חסימה בזקיקי השיערה. בשל עודף חלב ותאי עור מתים. נפוץ יותר אצל גברים בגיל ההתבגרות, בגלל the influence of male hormones at puberty, as the השפעת ההורמונים הגבריים בגיל זה.gonads start to secrete androgens, such assteroids secreted by the ovaries that affect sebaceous אצל נשים, סטרואידים המופרשים על ידי השחלות המשפיעים על בלוטות החלב. הורמונים אלו גורמים לייצור מוגבר של חלב, שומנים וחומצות שומן, מופרשים על העור. ההפרשות האלה, משוות לפנים את המראה השומני. glands.These hormones cause the sebaceous glands to occurs in both males and females during the כאשר בלוטות החלב מייצרות יותר חלב, וחיידק האקנה מייצרחומרי גירוי אשר מחריפים  את המצב, והעור הופך אדום ודלקתי.  גם רכיבים תזונתיים עלולים להוות סיבה להחמרת  המצב אצל חלק מהסובלים. יחד עם זאת תמיד כדאי להתייעץ עם הרופא, האם מזון כזה או אחר חיוני ולא כדאי להשמיטו מהתפריט היומי..  .



למה דווקא עלי?

עור שמן- האם יש קשר בין עור שמן ואקנה. having oily skin and having acne.Why do teenagers מדוע בני נוער עם עור  שמן,  יסבלו מהאקנה בדרגה הגבוה ביותר? with oily skin seem to have the worst acne? בגיל הבגרות,  בלוטות הסבום מייצרות בעודף סבום בגלל הפרשת אנדרוגנים. זה יכול להוות  טריגר להופעת פצעים בכל מני דרגות. (הערה: עור שמן נשאר שמן עד מעל גיל 40 שהוא מייצר פחות ופחות שומן. היום יש יותר ויותר עלייה בעור שמן בעייתי ובמקרים של אקנה גם בגילאי 30 ו40+ כל שמדובר בתופעה שהיא לא רק בגיל ההתבגרות )

אמאלה תורשה- ידוע, כי תופעת האקנה נוטה להיות תורשתית ואם במשפחה המאוד מורחבת שלך, האקנה חגג, יש סבירות כי גם אתה או ילדייך יסבלו מהבעיה. 

סרט מתח- For many teens, this is a period of anxiety and stress as עבור בני נוער רבים, זוהי תקופה של חרדה ומתח בנוסף לשינויים הפיזיולוגים הרבים, יש כאן אלמנט פסיכולוגי אשר מכניס אותם למתח. וממש כמו גלגל, גם מתח מייצר יותר אנדרוגנים מה שעלול להחמיר את המצב , אף יותר. (הערה: עוד אחת מהסיבות לעלייה בשכיחות התופעה בקרב אנשים ונשים בוגרות. חיי היומיום שלנו מלאים בסטרס וריצות, והדבר ניכר היטב גם בתופעות העור שלנו.)
.  The fundamental organelle in skin affected by acne is
משתוללים המשוגעים - עלייה בפצעים ובפעילות בלוטות החלב, יכולה להיות גם בשל בעיות הורמונאליות, או אי סדרים בבלוטות.  למשל אצל בנות בתקופת המחזור שלהן, עד שהוא הופך לסדיר. אצל גברים, התופעה תמשיך במשך מס' שנים, עד שהם יהפכו לגברים בוגרים. עד שגופם יסתגל לכל השינויים, הזקן, שינויים בקול, הקרקפת והשיער. גם מסת השרירים והעצם משתנה, יצירת הזרע המוגברת, שינויים אלו continue to increase, with testosterone and DHT rising to ימשיכו לעלות, עם הטסטוסטרון DHT . (נערות ונשים עם מחזור לא סדיר, השמנת יתר, שיעור יתר ואקנה ברמות השונות, מומלץ ללכת לרופא נשים להבדק. אלו תופעות נפוצות של בעיות הורמונליות שלרוב ניתנות לטיפול.)

עד מתי- עבור בני נוער מסוימים, כל מה שצריך הוא הסתגלות הגוף לשינויים ההורמונאליים. זה כל מה שצריך על מנת שהאקנה, יתפוגג בעצמו.  יחד עם זאת, מאחר והאקנה מהווה מטרד לרוב בני הנוער, הם בד"כ מבקשים פתרון לבעיה. אם בבתי מרקחת או בפרפומריות ועד רופאי עור, אשר מטפלים בבעיה בתרופות ומשחות. חלק מבני הנוער יסבלו מנגעים קשים אשר יתפשטו גם על הפנים הגב הזרועות וכל האזור העליון של הגוף.  אצל בנים, יוחמרו הפצעים  והנגעים הדלקתיים בשל הגילוח אשר מגרה את המקום הנגוע ומותיר אותו חשוף לחיידקים. גם צמיחת הזקיק עלול לגרום לדלקת ואפצס,  במיוחד אם מדובר בצמיחה הפוכה. אז אם התופעה לא חולפת בעצמה, אפשר לטפל ע"פ חומרת המצב. (הערה: כמו שציינתי גם למעלה, העד מתי הזה יכול להיות גם בגיל מבוגר מאד. רואים הרבה פעמים התפרצות של אקנה בנשים שהפסיקו טיפול הורמונלי כגון גלולות כחודשיים-שלושה לאחר הפסקת השימוש. לרוב מדובר בנשים שסבלו מאקנה לפני התחלת הטיפול, וכל השנים הללו בעצם הגלולות הן אלו שטיפלו באקנה, ועכשיו הכל מתפרץ החוצה...)


מישהו מטפל בך-  אפשרויות הטיפול

 אל תלחצו רק תטפלו-  תגובות מקומיות קלות עד אקנה מאסיבי, כוללים אדמומיות וכאב. אלו מגיעים יחד עם  שמנוניות, צריבה  וקילוף.  מרבית התרופות יהיו ללא מרשם:  משחות ותכשירי טיפול, חומרי חיטוי לאקנה, וכמובן ביקורים אצל קוסמטיקאית.  
סדרת  "אקמדיס"- של חברת "קמדיס" פותחה במיוחד  לטיפול בעור שמן ואדום הנוטה לאקנה. מוצרי הסדרה:  ג'ל ניקוי, קרם פנים ותכשיר לטיפול נקודתי.
הרכיב הייחודי בקרמים מסדרת אקמדיס- מיצוי מצמח הרובארב- צמח מרפא סיני, שנמצא בשימוש נרחב בזכות יכולת הריפוי הרחבה שלו. יכולת זו הוכחה במחקרים המודרניים כפעילות אנטי-דלקתית חזקה ויכולתו לווסת הפרשת סבום (חלב) ולסייע בריפוי פצעים.
הרכיב הייחודי בג'ל לניקוי הפנים – אגוז עץ הסבון - המשמש דטרגנט טבעי, נמצא בשימוש נרחב ברפואה הסינית וברפואה האיורוודית למטרות ניקוי שונות וטיפול בבעיות עור. מיצוי זה אף נחקר ופורסם בספרות המדעית. בהיותו בעל אפקט אנטי זיהומי ואנטי דלקתי,  הוא מקנה  לעור מראה בריא וחלק. (עוד על מוצרי חברת קמאדיס תוכלו לקרוא בפוסט הזה)

כקליפת הבצל - אחת השיטות להקלת ושיפור מרקם העור, הנה קילוף שכבת העור העליונה. וזאת  כדי למנוע הצטברות של תאים מתים. אם בעזרת פילינג טבעי או בעזרת חומרים כימיים המתאימים למטרה זו,  חלק מן התכשירים עשויים לגרום לקילוף מאוד מאסיבי של העור והקילוף יראה לעין. (ההמלצה היא לשלב טיפול אצל קוסמטיקאית לניקוז הקומדונים - שחורים/לבנים, והמשך טיפול יומיומי בבית עם תכשירים טיפוליים מתאימים.)

למי יש אנטי- אין מה לעשות, יש מצבים שחייבים אנטיביוטיקה  אשר תינתן בטיפול חיצוני, על מנת להשמיד את חיידקי  האקנה הנמצאים בזקיק השיער.  משחה אנטיביוטית במקרה של אקנה יעילה כמו אנטיביוטיקה הניתנת דרך הפה, לפחות תופעות הלוואי ובעיות העיכול נמנעות כשמדובר במשחה. השימוש באנטיביוטיקה באקנה הוא קצר טווח בגלל עמידות החיידקים לאקנה, המתפתחת בשימוש ארוך טווח. (הערה כמובן שהטיפול ניתן במרשם רופא בלבד ללא מרשם רופא ניתן להשתמש באל-סבון אנטיספטי של דר. פישר "דרמקס".)

הכדור עגול- האנטיביוטיקה אמנם משמידה היטב חיידקים, אולם אינה פותרת את  בעיית עודפי החלב. הטיפול נועד להשמיד את חיידקי האקנה, אם כי אינו מציע פתרון לבעיית הפרשת השומנים היתרה. בנוסף, האנטיביוטיקה נעשית פחות ופחות שימושית לטיפול היות שחיידקי אקנה העמידים לה נעשים יותר ויותר שכיחים. בעת הפסקת נטילת הכדורים המצב בדרך כלל חוזר לקדמותו. אצל נשים, כדורים המכילים  אסטרוגן, נמצאו כבעלי השפעה חיובית על מצבי אקנה.


לחמם- zap  TANDA– מכשיר ביתי חדשני לטיפול ממוקד בפצעי הבגרות והאקנה, מבית "סינרון ביוטי".  הוא מבוסס על שלוש טכנולוגיות מוכחות קלינית:   אור כחול- אשר משמיד מידית את החיידקים הגורמים להתפרצות האקנה. רטט וחימום עדין-תהליך זה מסייע בפתיחת הנקבוביות, תוך כדי השמדת חיידקים ובו בזמן  ממריץ ע"י החימום את מחזור הדם, מה שעוזר למקום להחלים.
הטיפול פשוט למזעור או העלמת הפצעים - מבית סינרון מדיקל –  החברה הישראלית המובילה בעולם בתחום מכשור אסתטי רפואי.  המכשיר מטפל בפצעי בגרות ואקנה קל עד בינוני.  ועוזר להפחית את הסבל. המכשיר מיועד למקרים בהם ההתפרצות הנה כרונית או מאידך למקרים בהם יוצא פצעון לסירוגין עקב שינוי הורמונאלי. ההמלצה היא להשתמש ב- zap לפני שהפצע מתפרץ, ולבלום אותו עוד בשלב התחלתי שחשים את הכאב בטרם הוא מופיע. (הטיפול מבוסס גם על שיטת הפוטותרפיה - הסבר בפסקה הבאה.
חוות דעת על הזאפ טנדה - ניסיתי אותו בעצמי מספר פעמים, וגם נתתי לנסייניות אחרות. חוות הדעת הייתה חיובית סה"כ. אני אישית זקוקה לתוצאות מיידיות, ולכן לא הסתפקתי בטיפול רק עם המכשיר, אלא הוספתי גם תכשירי ייבוש מאד חזקים ואפילו אנטיביוטיקה. יש להזהר עם השילוב הזה. נוצרה לי כוויה ופיגמנטציה זמנית באחת הפעמים... מי שרגילה להשתמש בתכשירים מייבשים אמרה שהפעולה של הזאפ טנדה הייתה דומה, לרוב תוך יומיים הפצע החלים. הבעיה היחידה הייתה לעצלניות כמוני, שהמכשיר דורש 2 דקות פעולה לפחות פעם ביום, עם המלצה לפעמיים-שלוש... מצאתי את עצמי נוטשת אותו מהר מאד לאור עובדה זו. עכשיו, כשיש לי בעיה עם תכשירים אנטיביוטיים, חזרתי אליו ואני די מרוצה. אני חושבת שהמחיר שלו יכול להיות שווה את הניסיון. מדובר על כ249 ש"ח. הוא מתאים למי שיש לה פצעים פעם ב{חודש...} )

 פוטותרפיה-  טיפול באור. הטיפול באור נגד אקנה הוא ידוע לפחות כ 10 שנים. בדרך כלל הוא נעשה בעזרת מכשור מיוחד שנרכש למטרה זו. נמצא כי שיעור ההצלחה של טיפול זה גבוה מכיוון שהטיפול בטוח, ניתן לשלב טיפול פוטו תרפי עם רואקוטן או טיפול אנטיביוטי ללא שום סיכון. כמו כן ידוע שמי שמטופל בפוטו תרפיה יידרש בהמשך אם יצטרך למנה נמוכה יותר של רואקוטן בגלל ההשפעה החיובית של פוטו תרפיה.
ד"ר זאב פם, מומחה לרפואת עור מסביר כי הפוטותרפיה מתאימה לרוב סוגי נגעי האקנה, לאנשים אשר אינם יכולים לקבל טיפול אנטיביוטי או רואקוטן מסיבות שונות. הטיפול הפוטותרפי אורך בין חודשים לשלושה ונדרש בין טיפול 2-1 בשבוע. אורך משך טיפול יחיד הוא כחצי שעה. הטיפול הפוטותרפי מתחלק בטיפול באור כחול, טיפול באור אדום, מכשירי IPL , מכשירי אינפרא אדום. ניתן לבצע אותם גם בקיץ.

רואקוטן –  הבשורה המייבשת- כדור חזק ביותר לייבוש ההפרשות השומניות. נוטלים את הכדור במשך 4-6 חודשים. שיעור הצלחה גבוה בטיפול במצבי אקנה חריפים והוא יכול לשפר או לרפא 80% ומעלה מהמקרים. לתרופה השפעה ארוכה יותר מזו של קוטלי החיידקים ולעתים קרובות היא מרפאת את האקנה לגמרי. לפני התחלת הטיפול ובמהלך השימוש בו,  חשוב לבצע בדיקות דם ולבדוק כשירות, למנוע תופעות לוואי קשות.  ד"ר זאב פם, מומחה למחלות עור, המתמחה בטיפולים באקנה, מסביר שיש לוודא כשירות לפני שימוש ברואקוטן, שכן, אסור להשתמש בו בקרב נשים פוריות ללא אמצעי מניעה, יש להיזכר בחשיפה ממושכת לשמש, לצד מצבים אחרים שמחייבים בדיקה מראש. (הערה: יש נטייה קצת חופשית מדי לתת רואקוטן. גם לנשים או נערות שסובלות מפצעים בודדים רק בזמן המחזור... זו טעות איומה כי ניתן לעזור בדרכים הרבה פחות חזקות. מה שכן, בשנים האחרונות הורידו את המינונים המומלצים לשימוש ולכן תופעות הלוואי אינן נוראיות כבעבר. אבל בהחלט חשוב להשמר מהשמש ובהחלט חשוב להבחין מתי זה הכרחי ומתי לא!)


תכשיר הדרמקס של דר. פישר, אל סבון אנטי-ספטי בתחליב. גם לגוף וגם לפנים.

סדרת הAC לאקנה של חברת קאמדיס.

זאפ טנדה. מכשיר קטן לטיפול מקומי בפצעונים. מבית סינרון. 249 ש"ח.



שאלות? בקשות לפוסט הבא על אקנה? מוזמנות לכתוב בתגובות ואשמח לענות!!
שלכם... שרון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה